Marakéš - Maroko (stalo se v březnu 2018)
(myšlenky a popsané
děje berte s rezervou jako ostatně všechno, co vidíte napsané
kdekoliv)
občas se nám stane, že
si vzpomeneme na Maroko (docela často to je vlastně). ty vzpomínky
nejsou ani tak moc vybledlé, jako spíš neúplné.
dáno je to tím, že se většinou jedná o takzvanou vzpomínku
prostou - jdu si takhle procházkou a najednou mi v mysli
vytane obrázek kupříkladu z Fesu. jindy se stane, že vzpomínku
vyvolá užití marockého předmětu, pak se jedná o vzpomínku
doplněnou - tedy vzpomínka plus kupříkladu sklenička z
Maroka držená v ruce (nebo koberec vytažený zpod linky v
Cecilovi, na který jsme skoro zapomněli). tyto dvě vzpomínky,
tedy prostá a doplněná nás provázejí poměrně
často. velice výjimečně však nastane situace, již jsem
vytvořila ve Francii - tedy vzpomínka úplná tedy dovršená!
kupříkladu tím, že do marockých skleniček nalijete
zeleno-mátový čaj (bez pěny tudíž není marocký ani berberský,
protože zde: https://cestajececil.blogspot.com/2018/08/stalo-se-v-breznu-maroko-merzouga.html). chci tím PROSTĚ a JEDNODUŠE
říct, že jsme si ve Francii takhle připomněli Maroko, a
oslím můstkem bych ráda navázala pokračování seriálu o naší
cestě touto severoafrickou zemí.
(hmmm a není to ani tak
moc složité, vytvořit takovouhle typologii,
jen o tom moc nedumejte, byl to můj první pokus...)
příjezd do Marakéše byl pěkný, čistý a volný - tedy bez husté dopravy (ne jako v Casablance, ale o tom příště). blízko vchodu do mediny jsme našli parkoviště s výhledem na zasněžené vrcholky hor. strávili jsme tam dvě noci, alespoň myslím...no nic, už to není co to bývalo - některé vzpomínky umírají rychle jako zajíci po plošném užití jedu proti hrabošům. některé však ulpívají tak dlouho, že byste je už chtěli z hlavy dostat pryč, ale pořád to nejde. vyudí vám hlavu stejně jako dým v ruských městech blízko hořících lesů. třeba jako ta moje vzpomínka na přejetou kočku na silnici, která ale nebyla ještě mrtvá. ještě teď se mi z toho dělá zle.
v Maroku jsem neviděla žádné
přejeté zvíře a kočky sice někdy vypadaly jako zombie, ale byly
kupodivu ještě dost živé. živý však už jistou dobu nebyl
kohout, jehož hlava ležela nedaleko vstupu do muzea Saadských
hrobek v Marakéši. ta mě nezajímala, a tak jsem raději zůstala
u pozorování vnější expozice - kohoutí hlavy, kočky a lidi
jsou o mnoho zajímavější než kameny, i přes příslib velice
starých mrtvol pod nimi.
mrtvých
kamenů ale zbytek posádky neměl dost, a tak jsme navštívili
ještě palác Badia. kromě
toho, že to bylo nepředstavitelné (jak to asi vypadalo v době
největší slávy?), obrovské a hnízdili tam čápi, byla to jen
hromada kamení, která díky historikům drží ještě při sobě.
po
návštěvě paláce jsme se rozhodli, že máme hlad a jali se
hledat nějakou pěknou restauraci.
prošli jsme kolem opravny skútrů s pojízdnou čerpací stanicí |
prodrali jsme se kolem stánků trhovců |
bloumali jsme městem |
nemohli jsme nic objevit |
kromě pitoreskních zákoutí |
až
jsme natrefili na malou restauraci na rohu křižovatky, kam jsme
měli pěkný výhled po celou dobu večeření - bylo to takové
soukromé 4D kino - bez brýlí zato se silnou čichovou stimulací
(jsem ráda, že si pátou dimenzi odpustili). jídla nebylo moc a
bylo drahé, avšak takový zážitek bychom jinde neprožili.
když
jsme dojedli, vyčíhli jsme proluku v dopravě a vlezli znovu do
víru mediny, tedy správně spíš do víru "honby
za koželužnami". myslím, že jsme dokonce využili i
navigaci, která nás provedla expozicí pouličních maleb až ke
koželužnám, kde jsme potkali opilého "naháněče",
jenž nám slíbil prohlídku s výkladem.
dozvěděli
jsme se od něho informace, které jsme již věděli, ale navíc
ještě to, že máme smůlu, protože zrovna ten den končili
koželuhování berbeři z hor. nevím, co na tom bylo pravdy, ale
pěkně to tam smrdělo a všude se válely kozí chlupy, "takže
to klidně tak mohlo být". během výkladu toho vstřícného
pána se setmělo a potom nás pozval, jako správný "naháněč",
na prohlídku obchodu s koženým zbožím.
došli
jsme až k obchodu, a tam polovina naší skupinky odmítla vstoupit
dovnitř. tím pádem po nás náš průvodce požadoval nějakou tu
korunu za výklad a obětovaný čas. dali jsme mu pár fufníků a
rozloučili se v poněkud nespokojené náladě - jemu se to zdálo
málo, někomu z nás se to zdálo až moc, nejraději by mu nedali
nic. v Česku jsme prostě zvyklí na jiný systém placení - když
půjdete do muzea (což by koželužny jistojistě byly), zaplatíte
předem daný obnos. v Maroku je od počátku všechno zdarma (kromě
ustanovených muzeí), ale očekává se, že něco zaplatíte.
samozřejmě, že dotyčný může se sumou nesouhlasit a
prostestovat, takže se může domoci vyšší částky, ale taky
nemusí. obě strany z toho však mohou vyjít spokojeně, pokud
první z nich bude počítat s těmito výdaji (platby navigátorům,
kteří vás vyvedou z mediny nebo vás přivedou ke koželužnám
případně vás provedou a dají vám výklad; váš problém potom
je, že si všechny informace přečtete na internetu už před
odjezdem a potom pro vás výklad není nic zajímavého) a druhá
strana si nebude myslet o všech neafričanech, že jsou ukrutní
boháči (což vlastně v porovnání s nimi jsou...).
motáme
se skrz medinu k jejímu východu. je zima. kupujeme v pekárně
ještě teplých chleba. strkám si ho pod šátek na břicho a
chleba mě hřeje až k autu. kupujeme ještě vejce (prodavač se
ptá odkud jsme) a "doma" se odebíráme do postele. zítra
nás čeká náměstí Jena el fna proslulé svými kejklíři,
krotiteli hadů
a hudebníky. |
na
rozlehlém náměstí jsou rozestavěné stánky s občerstvením
(třeba i s čerstvě vymačkanými šťávami). můžete zde najít
pouliční prodavače brýlí a fotbalových dresů, hudebníky a
několik stanovišť s uspávači hadů (já jsem zásadně proti
této kratochvíli, protože mi to přijde ještě horší než
zoologická zahrada; hadi jsou, podle mě, jistojistě doopravdy
"uspáváni" - tedy oblbování nějakými drogami).
Jindřich se hadů štítí, a tak pro něj byla právě tohle
příležitost vystoupit ze své komfortní zóny a ukázat, že je
hrdina. funguje to totiž tak, že na koberci pod slunečníkem sedí
hráč na typickou fujarku, kterému se u skřížených nohou
vlní had sledující konec hudebního nástroje, který se hýbe.
kolem bývá ještě minimálně jeden "naháněč", který
upoutává pozornost tím, že drží minimálně tři hady - některé
má kolem krku, některé v rukou - ty, co má na rukou vám nabízí
k "pochování". a to byla Jindřichova šance. já
znechuceně přihlížela, jak si bere hada kolem krku a nechá se s
ním fotit. a musela jsem se dokonce nechat vyfotit s ním (asi aby
byl svědek) bohužel nejsem dostatečně silná v odmítání, a
proto jsem svolila - když mu to udělá radost, přece jen to byl
pro něj velký krok. no fuj. vyšly z toho opravdu lichotivé
snímky...
+ společné
foto
pak
už proběhlo jen focení u mešity. cestou k Cecilovi jsme narazili
na prodavače sladkostí sladkých jak cukrová homole, který nám
dal ochutnat, a tak jsme koupili :-). já pak sama potkávám
prodavače náramků, který zjišťuje, že si nic nekoupím, ale i
tak mi vysekne poklonu - prý mám berberské oči (překládám si
to jako "krásné a divoké", takže je to určitě
poklona). procházíme ještě kolem známého prodejce vajec, který
na nás volá "Ahoj Češi!" a hurá podívat se na jinou
věhlasnou zajímavost Marakéše - zahrady Menara, kde se nachází
velký bazén s výhledem na hory (marocký štuk). procházela
se tu spousta lidí, ale na tak rozlehlém prostoru se všichni pěkně
rozprostřeli a davy se neměly jak shluknout. kochali jsme se
odrazem mraků na hladině, zasněženými vrcholky hor a Marokánci
- někteří z nich učarovali Jindřichovi tolik, že je musel, jak
to jen šlo nenápadně, vyfotit.
po
dokončení sledování krásného páru jsme nasedli do našich
plechových kočárů a odebrali jsme se pryč z velkoměsta.
takovým kočárem jsme nejeli, ale vozí tu turisty stejně jako třeba na jihu Španělska nebo v Praze |
příště
bude: jak jsme hledali za soumraku mezi poli místo na spaní, a jak
jsme se tak seznámili s místní rodinou, která mezi těmi poli
žije
Komentáře
Okomentovat